Mathy-by-Bols, creatieve kinderkamerfabrikant

Mathy-by-Bols, kinderkamermeubelair

De creativiteit maakt het verschil

Op een moment dat heel wat meubelfabrikanten uit onze contreien verdwenen zijn, is de kinderkamerspecialist Mathy-by-Bols erin geslaagd om zich aan te passen in een zeer snel wisselende markt. Om het verschil te maken met de grote ketens heeft de KMO uit Mariembourg resoluut ingezet op creativiteit. Een troef die ook meer en meer internationaal uitspeeld wordt.

In tegenstelling tot heel wat bedrijven die ondertussen verdwenen zijn, bestaat deze kinderkamerfabrikant nog geen generaties lang. Het bedrijf werd opgericht in 1987 op een moment dat heel wat traditionele familiebedrijven zich genoodzaakt zagen zware investeringen te doen om bij te blijven. Mathy-by-Bols startte van nul en kon een structuur opzetten die volledig op maat was van de beoogde productie.

Voorturend vernieuwen

Na 3 jaar activiteit verwoestte een brand de installaties. ‘Deze tegenslag was niet makkelijk om te verwerken maar we zijn er bovenop gekomen en we hebben meteen de hele structuur van het bedrijf en onze manier van werken herbekeken,’ legt de bedrijfsleider Jean-Marie Bols uit. Het bedrijf steunde teveel op één enkele persoon en we zijn geëvolueerd naar een organisatie die beter in staat is om op, voornamelijk internationale, kansen in te spelen.

Marktevolutie

De meubelsector is de laatste jaren aanzienlijk geëvolueerd en dan voornamelijk door de globalisering. In de jaren negentig bestond het grootste deel van de productie van het bedrijf uit de klassieke grenen bedden. Deze markt is op een aantal jaren tijd bijna volledig overgenomen door Oost-Europese fabrikanten. Het verdwijnen van deze afzetmarkt en de opkomst van het internetshoppen hebben het landschap volledig hertekend. Ook de verkoop van tweedehands spullen via internet (vb. eBay) heeft de verkoop van kinderkamers doen dalen.

Nichemarkt

In vergelijking met de grote producenten is de grootste handicap van de kleine meubelfabrikant de productiekost. Aangezien ‘goedkoop’ produceren geen optie was, restte de KMO geen andere keuze dan een nichemarkt vinden die nog niet bediend werd door de grote verdelers. Eén van die niches was die van de creatieve producten: designmeubels met een originele toets die zich duidelijk onderscheiden van de klassieke collecties. De creatieve aanpak werd ook doorgetrokken in de verkoop: grote keuze in afwerkingsmogelijkheden, korte levertermijnen, levering aan de particulier (het bedrijf werkt met exclusieve verdelers). Al deze ingrediënten laten toe om weerwerk te bieden aan de ketens en de Aziatische en Oost-Europese producenten.

Derde generatie meubels

De fabrikant is na 25 jaar naar eigen zeggen bezig aan de derde generatie meubels. In het begin was het geverniste bed het topproduct van de collectie. Vervolgens kwamen de ontelbare afwerkingsmogelijkheden en kleuren. Ondertussen worden er naast massieve meubelen ook collecties in MDF en multiplex aangeboden.

Creativiteit

De eerste collecties werden door het bedrijf zelf ontworpen maar tegenwoordig doet de fabrikant beroep op externe designers in zeer uiteenlopen stijlen: David Enthoven (collectie David en ontwerpen op bestelling), François Lamazerolles (Cabane en New Classic), Paule Brochère (Volute), Rudy Kerremans (Victor), Christophe Boulin (bibliotheek Louane). Het bedrijf is zich bewust van het potentieel van originele collecties maar het is niet hun bedoeling ieder jaar een nieuwe lijn uit te brengen. Een bepaalde lijn lange tijd aanbieden is ook een manier om zich te onderscheiden van de ketens. Het hout dat voor de meubels gebruikt wordt is vuren uit de streek van Ciney en uit Scandinavië.

Kansen grijpen

Door de vraag van een klant om een bestaand product aan te passen (‘hutbed’) kwam de meubelfabrikant op het idee om het ontwerp in een outdoorversie aan te bieden, met een eenvoudig montagesysteem met pen-en-gatverbindingen (zonder schroeven) van designer David Enthoven. Om de 3 modellen van de hut Lola bij de verdelers voor te stellen, maakte Mathy-by-Bols maquettes op schaal 1/3. De schaalmodellen, die op prachtige poppenhuizen lijken, hebben niet alleen de verdelers over de streep gehaald maar ook een heel nieuwe markt aangeboord, die van het speelgoed. Dit is niet de hoofdactiviteit van het bedrijf maar de diversifiëring is een bijkomende troef voor de toekomst van de zaak, die zo’n 35 medewerkers telt.

Export

De groei van het bedrijf is voor een groot deel te danken aan de export van hun producten. Al 12 jaar neemt Mathy-by-Bols tweemaal per jaar deel aan de meubelvakbeurs Maison & Objet in Paris. Dankzij de contacten op deze beurzen heeft het bedrijf zijn uitvoer jaar na jaar zien stijgen. Vandaag de dag is de internationale verkoop goed voor meer dan 85 % van de omzet.

Watergedragen lakken

Watergedragen lakken voor binnengebruik staan nog niet zo lang op punt. Vorig jaar heeft het bedrijf dan toch de stap gezet en meer dan 100.000 euro geïnvesteerd in dit type afwerking. Naast een aanpassing van de ateliers (omwille van de langere droogtijd) en een volledige reorganisatie van de interne circulatie, was voor deze techniek een performanter verwarmings- en luchtontvochtigingssysteem nodig.

Info:
Mathy-by-Bols :

www.mathy-by-bols.be

info@mathy-by-bols.be

Postcode : /
Buitenbetimmering : /
Gemeente : /
Gelabeld hout : /
Functie :
Vloer : /
Aard van het project : Nieuwbouw
Parket : /
Ligging :
Trap : /
Structuur : /
Binnenschrijnwerk : /
Buitenschrijnwerk : /
Andere : /

Mathy-By-Bols
Jean-Marie Bols - 26-28, Chaussée de Roly | 5660 Mariembourg

T. 060/31 30 30
F. 060/31 30 29
E. info@mathy-by-Bols.be
W. www.mathy-by-bols.be